Vid varje terminsavslut har vi fått en skriftlig utvärdering på Henrys språkstatus. Den avslutande utvärderingen säger bland annat följande:
Höra/lyssna:
- Imiterar flera stavelser i följd upptill tre konsonantkombinationer och varierat med vokaler
- Kan ofta minnas 3 av 4 föremål i följd
- Kan spontant sjunga barnvisor och också välja vilka sånger han och andra ska sjunga
- Kan identifiera föremål utifrån beskrivning med en till flera ledtrådar
- Kan ha svårt att diskriminera ljud då flera ljud kan höras samtidigt, ex utemiljö på förskola
- Uttrycker sig spontant och ofta med flera konsonanter i ord
- Kan ibland härma betoning på olika typer av meningar, ex fråga eller uppmaning
- Har förbättrat och förbättrar hela tiden uttal för exempelvis flera konsonanter oavsett svenska eller engelska språket. Läspar som i engelska språket
- Kan ibland variera sin röst (prosodi, styrka, snabbhet, variation). Oftast talar han med svag och säker röst (för Henry och jämnåriga barn med normal röststyrka)
- Kan uttrycka sig i stavelser med längre ord
- Benämner och kommenterar ofta vad han ser och hör
- Förstår och är mer intresserad av detaljer som beskriver föremål och beskriver händelser
- Använder ofta 2-4 ord i följd
- Uttrycker sig spontant med några adjektiv, ex hungrig, trött
- Utvecklar ständigt sitt aktiva ordförråd
- Kan peka ut flera mindre kroppsdelar (detaljer) på sig själv och andra
- Kan pekräkna till 10
- Kan några motsatsord
- Intresserad av att lyssna på kända och nya sagor en längre stund. Kan svara på en del följdfrågor utifrån sagan, ställer också egna frågor utifrån sagan
- Kan med instruktioner ha turtagning, be annan utföra aktiviteten vi gör
- Tar verbala initiativ till lek och samspel hemma och på förskolan, dock ej konsekvent
- Ställer ofta verbala frågor han vill få svar på
- Säger ibland till när han inte förstår
- Kan spontant berätta om något som har hänt eller ska hända med hjälp av vuxen
- Kan verbalt beskriva sin omgivning med hjälp av vuxen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar