lördag 29 september 2012

Snippa

Jag blev inspirerad av Sofies inlägg om snoppar och snippor för någon vecka sedan och mailade iväg en liten fråga till Stockholms universitet som driver svenskt teckenspråkslexikon. Likt andra webbaserade teckenspråkstjänser finns tecken för snopp med men inte för snippa. Jag känner inte riktigt för att använda tecken som vagina eller fitta när jag tecknar till mina barn och sökte därför ett alternativ.

Igår fick jag ett kort mail där jag informerades att snippa nu lagts till och vid nästa uppdatering av lexikonet kommer tecknet vara sökbart. Känns bra att kunna påverka.

Jag fick även fin, och oväntad, hjälp från en alldeles nystartad facebookgrupp, "Vad sjutton är teckenspråk?" Slängde ut frågan om tecken för snippa och fantatsiska Alexia tog sig tid att diskutera med vänner och bekanta och sedan skicka en kort filmsnutt med fyra olika tecken. Tänk att en människa man inte känner tar sig tid att hjälpa, fantatsiskt!

1 kommentar:

  1. Underbart att kunna påverka. Bra jobbat! Och tack för lite olika tips om facebook-grupper. :-)

    SvaraRadera