måndag 26 januari 2015

Nämen Benny

Till min stora glädje har Henry börjat älska böcker, han väljer självmant ut en bilderbok och lyssnar uppmärksamt på allt som händer. I motsats till sin syster lyssnar han gärna på samma bok. Om och om och om och om och om igen. Nackdelen för mig som läsare är given, det blir ganska tjatigt att läsa samma bok var och varannan dag. Fördelen väger dock över, eftersom jag kan innehållet väldigt bra kan jag läsa med en hel annan inlevelse än vid första genomläsningen. Rösten blir djup och farlig när det händer något läskigt, tempot går upp en aning vid de spännande momenten, konstpauser görs och så vidare. Sagan blir definitivt mer levande och mycket roligare att läsa.

Favoriten just nu är Nämen Benny av Barbro Lindgren. Den är rolig (korvkioskägaren som säger "Tror du att jag är dum i huvudet?" skrattfest varenda gång), lite läskig (arga gubben som ska dra knorren av Benny) och lite spännande (Var har Lillnöffe blivit av?). Perfekt för en treåring med andra ord (och ganska perfekt för föräldern eftersom språket är bra). Våga vägra dåliga barnböcker!

Som vanligt är videosnutten textad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar