onsdag 30 januari 2013

Prata telefon

Idag ville Henry ringa till mig när jag var på jobbet.

Han letade upp makens telefon, höll den mot örat (eller mer mot bakhuvudet om man ska vara petig) och sa "dah". "Dah" betyder kort och gott "kom igen nu då, det här vill jag göra. Nu!"

Sagt och gjort, maken ringde upp mig och allt jag hörde var en glad liten skit som babblade på. När han hörde min röst hade hela ungen lyst upp och ett jätteleende syntes på hans läppar. Efter en liten stund kom han fram till att det var ganska tråkigt att prata i telefon och började gnälla istället. Varför fick telefonen uppmärksamhet och inte han? Han är ju faktiskt jordens och universums medelpunkt!

Något mer oroande som dykt upp är Henrys förskolestart i mitten på augusti. Förskolan Henry ska börja på ska byggas upp helt från början vilket är väldigt positivt eftersom ljudmiljön måste anpassas enligt rådande byggnormer. I möten med förskolechefen har hon i princip bedyrat att allt kommer vara klappat och klart när han börjar. Men så läser jag i tidningen att bygget blir för dyrt och måste bantas. Politikerna säger att målsättningen fortsatt är att öppna förskolan under 2013, men med tanke på att kommunal verksamhet tenderar att dra ut på tiden (och detta säger jag helt utan att kunna underbygga mitt resonemang med forskning eller källhänvisning) lär detta inte hända.

Vårt, eller rättare sagt Henrys problem blir då att ljudmiljön är fruktansvärd i de nuvarande lokalerna. Förskolan befinner sig i en temporär barack som inte alls är anpassad och jag som fullt hörande tycker det är jobbigt att befinna sig där. När vi hade möte innan jul med förskolechefen försökte vi få henne att komma fram med en plan B, om det nu skulle vara så att förskolan skulle öppna senare än planerat. Hon var extremt ovillig och tyckte att det var onödigt men nu står vi här.

Sätter vi Henry i en dålig ljudmiljö?
Finns det andra, bättre, alternativ i kommunen?
Väljer vi hörselförskolan i Helsingborg? (Spontant ja!!!)
Om vi väljer Helsingborg, går vår hemkommun med på att betala Henrys plats? Hur löser vi logistiken? (för liten för skoltaxi). Hur finansierar vi det hela eftersom det kräver anpassade arbetstider i så fall (och vårdbidraget lyser med sin frånvaro)?

Jävla mög.

2 kommentarer:

  1. Hm. Här i Sthlm betalar hörselhab skolskjutsen. Jag har för mig att om vi valde att köra själva skulle vi få ersättning för det. Kolla upp det! Kram Åsa U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska definitivt kolla det med hörselenheten! Träffar specialpedagogen på fredag för AVT så ska försöka ta upp det då.

      Kram

      PS. Läste ditt senaste blogginlägg och tänker inte säga styrkekramar eftersom jag hatar det uttrycket. Det sagt, var försiktig och ta hand om dig själv också, mitt i allt kaos.

      Radera