tisdag 8 maj 2012

Äntligen!

Idag kom de efterlängtade insatserna äntligen med posten. Från avgjutningar av Henrys öron på Audiologen i Helsingborg för två veckor sedan, via Malmö och Köpenhamn, till insatser av hårdplast tillverkade i Polen och hemskickade till oss via Köpenhamn och Malmö, igen. Har inte riktigt förstått postgången men kanske behöver jag inte det. Kanske tycker landstinget att porto är en värdeskapande kostnad.

Efter mödosamt pill med pyttesmå plastslangar fick jag sammanfogat de nya insatserna med happarna och vilken skillnad det blev! Inget pipande ellet tjut, iallafall inte lika mycket, och huvudpersonen själv verkade väldigt nöjd där han satt och sörplade i sig sötpotatispuré.

Efter två veckor av riktig mat har Henry kopplat ihop ordet och tecknet mat med ätandet och visar med tuggande rörelser att han vill äta. Underbart att se! Vet inte om det är ordet eller tecknet han reagerar på, antagligen är det en kombination. Jag försöker alltid teckna i kombination med talet vid måltiderna; mer mat, vill du ha vatten osv. Försöker även benämna maträtten, ett bra sätt för mig att utöka mitt ordförråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar