fredag 9 mars 2012

Prolog

Det här är min berättelse. Min högst subjektiva berättelse om min son Henry och hans hörselnedsättning. Mina tankar och funderingar, min sorg och min glädje.

Henry föddes i början av november 2011 efter en okomplicerad graviditet. Förlossningen blev igångsatt två veckor innan beräknad partum på grund av något som kallas för Rh immunisering. Korta versionen; mitt blod kom inte överens med bebisens blod och bebisen behövde därmed komma ut. Efter tre dagar föddes så en liten gosse, alldeles täckt av fosterfett och blod. Lite gul som efter en resa till solen men annars pigg och glad.

Morgonen efter hans födelse gjordes den vanliga hörselscreeningen, OAE (otoakustiska emissioner), som sedan ett antal år görs på alla nyfödingar, utan att ge något resultat. Detta är inte alls ovanligt då fosterfett eller vatten kan finnas i öronen och därmed påverka utfallet. Dagen efter gjordes ett OAE-test till utan utfall, vi åkte hem och tänkte inte mer på det.

Ett par veckor senare fick vi en kallelse till audiologiska avdelningen på Helsingborgs Lasarett för att göra ett nytt OAE-test, även detta utan att få ett resultat. Audionomen som gjorde testet sa inte så mycket, utan bad oss komma tillbaka två veckor senare för att göra ett nytt test. Jag var fortfarande inte särskilt orolig utan åkte hem och njöt av min lille nyföding.

Precis innan jul gjorde vi ett fjärde OAE, även detta utan resultat, och nu började jag bli fundersam. Mätmaskinen kan väl inte visa fel fyra gånger? Kunde det verkligen vara så att min perfekte lille bebis inte kunde höra? Vad har han gjort för att förtjäna detta? Tankarna snurrade i huvudet och jag kom knappt ihåg var jag parkerat bilen.

Jag kom hem, satte mig framför datorn, och började söka information. Jag lärde mig vad ett OAE-test är och hur det fungerar (i korthet: en högtalare skickar in ljud i örat, hörselhåren i innerörats snäcka rör sig vilket skapar ett ljud som skickas tillbaka till en mikrofon. Testet visar inte hur mycket en person hör utan visar endast normal eller abnormal hörsel. Inget mer.). Jag googlade och läste, googlade och läste, och googlade lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar