onsdag 20 augusti 2014

Apropå likhetstecken mellan glasögon och hörapparater

Allt som oftast stöter jag på människor som ser på hörapparater på samma sätt som på glasögon. Glasögon är mirakelhjälpmedel, tro mig jag vet. Utan glasögon har jag en synskärpa på ungefär minus 9,0 där 1,0 är normal synskärpa. För att beskriva hur minus 9 upplevs av mig, utan korrigering, kan du testa att korsa ögonen. Ser du hur suddigt det blir? Så suddigt ser jag (förutom att jag inte ser dubbelt). Utan linser ser jag klart ungefär 10 cm framför mig (periferiseende finns inte öht). Allt med ett avstånd större än 10 cm är suddigt. Suddigt utan några som helst konturer. Ett ansikte ser ut som en rund suddig form med mörkare områden där ögon och mun finns. Näsan ser jag inte alls. Mitt synfel går under grav myopi med en liten släng astigmatism på köpet vilket innebär att mina glasögon, trots superextratunna glas, ser ut som flaskbottnar som gör att jag får pyttepyttesmå ögon (hatar att ha glasögon) och som förminskar världen avsevärt. Med linser ser jag i det närmsta perfekt, till och med så att jag kan läsa den nästnästnedersta raden hos optikern. Utan korrigeringer ser jag inte ens tavlan...

Hörapparater är också mirakelhjälpmedel. Ett cochleaimplantat än mer så. Ett CI kan återskapa ett förlorat sinne. Forskarna bakom cochleaimplantaten förtjänar femton nobelpris i mina ögon och jag hoppas hoppas hoppas att de en dag får sina nobelpris.

Men....

Hörapparater och CI'n är inte som glasögon. Man kan inte bara sätta igång en hörapparat och förvänta sig en perfekt hörsel. Det kommer aldrig att hända. Aldrig. Personen som bär hörhjälpmedlet är fortfarande hörselskadad. Hjärnan bombarderas hela tiden av ljudintryck, intryck som min hjärna sorterar bort utan att jag ens tänker på det. En hunds klor på parkettgolvet stör inte mig, spisfläkten stör inte mig (jo, jag tycker att det är ett extremt irriterande ljud men det hindrar inte mig att höra andra saker. Min hjärna filtrerar bort så att jag kan höra andra ljud samtidigt). Motorcykeln som kör förbi på gatan stör inte mig. Och så vidare i all oändlighet.

HRF har på sidan 17 i årets rapport "Myternas marknad" beskrivit det klockrent:
 
  Ögon och öron, glasögon och hörap­ parater – är det inte samma sak? Nej, inte alls. De flesta som skaffar glas­ögon har ett synfel som kan korrigeras fullt ut. Så är det inte med de flesta hörselnedsättningar. Precis som en rullstol inte gör att en person med nedsatt rörelseförmåga blir gående, kan inte en hörapparat göra att en hörselskadad person blir hörande. Men med rehabilitering och hjälpmedel blir det betydligt lättare att ta sig fram i vardagen. Det blir lättare att forma en bra tillvaro med fungerande kommunikation och delaktighet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar